Ayutthaya & Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Nanda - WaarBenJij.nu Ayutthaya & Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Nanda - WaarBenJij.nu

Ayutthaya & Chiang Mai

Blijf op de hoogte en volg Nanda

22 Oktober 2014 | Thailand, Chiang Mai

Na een paar top dagen in Bangkok was het tijd om verder te gaan naar Ayutthaya. Een plaatsje op ongeveer 1,5 uur van Bangkok gelegen. Ayutthaya staat bekend op alle ruines, gedurende een oorlog met de birmezen werden alle tempels verwoest. Buddha hoofden werden afgehakt, buddha’s werden afgebrand en de tempels verwoest. Hierdoor kwam er een einde aan het koninkrijk en vandaag de dag is dit nog goed te zien. Er is nooit geld geweest om het te herbouwen, dus de ruïnes zijn er nog steeds.

Ik ging met een minivan naar Ayutthaya en voor zo´n rit betaal je ongeveer 2 euro. Geen geld!

Ik wilde op de bonnefooi een hostel zoeken maar had me van te voren wel iets ingelezen in de opties die ik had, zodat ik een beetje wist welke kant ik op moest gaan als ik er eenmaal was. Hostels hebben ze in Ayutthaya niet, het zijn allemaal guest houses of hotels. Ik ben opzich niet zo´n fan van guesthouses omdat je veel minder snel mensen ontmoet maar heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en ben toch gegaan, en had een guest house in gedachte die een leuke ligging had en goede prijs hanteerde.

Eenmaal aangekomen in Ayutthaya werden we een beetje spontaan uit de mini van gegooid, we hadden een bus terminal verwacht maar het was bij een winkelcentrum. Tuk tuks stonden er genoeg, dus dat was geen probleem. Het guest house genaamd Ayutthaya Place leek me wel wat, en die lag gelukkig er dicht bij de plek waar we uitstapten dus ik kon er zo naartoe lopen.

’s Middags sprong ik in een tuk tuk en die huurde ik af voor een paar uur zodat hij me mooi naar alle ruines kon brengen. Super fijn zo'n prive chauffeur! :)

Wat ik erg indrukwekkend vind is dat je goed ziet hoe erg het verwoest is, buddha’s staan nog steeds zonder hoofd, of hebben een steen als hoofd, muren zijn kapot, palen zijn omver geslagen en er zitten overal brandplekken.
Van de dag dat ik binnen de rivier was vond ik Wat Phra Si Sanphet het meest indrukwekkend, een grote ruine met drie torens.

Voor dag twee had ik de keuze tussen dezelfde tuktuk voor 200 baht (5 euro) per uur, of een boottocht van 600 baht, voor twee uur. Ik leerde zomaar in het guest house een nederlandse meid kennen, dus we besloten samen te gaan met de tuktuk. De ruines buiten de rivier zijn ook prachtig, met als grootste uitschieter Wat Phra Si Sanphet. Prachtige ruine, ik kon hier wel uren rondlopen. Er zitten aan een kant twee grootte buddha’s met een nieuw hoofd, dat vond ik persoonlijk wat jammer. Je zag erg goed dat het niet het originele hoofd was, maar dat is ook echt het enige minpuntje van die tempel!
In de middag hebben we toch nog de boottocht gedaan, voor een betere prijs, 190 baht. Dit is exclusief de entree die bij tempels betaald moet worden. Gedurende twee uur bezoek je 3 tempels. Ik moet eerlijk bekennen dat ik vond dat dit niet de 3 leukste waren, dus ik zou zeker een tuk tuk regelen en die boot lekker laten zitten ;)

Na twee dagen had ik genoeg gezien in Ayutthaya en besloot met de nachttrein naar Chiang Mai te gaan. De nachttrein is een super manier on te reizen, het is relatief goedkoop en je kunt er best goed slapen. Ik had een lower bed, achteraf gezien was een upper bed misschien beter ivm de lichten in de trein. Die blijven aan en schenen net een soort van naar binnen. Ook de airconditioning stond aardig hoog vond ik, maar buiten dat had ik heerlijk geslapen. Je hebt gordijntjes voor de bedden dus niemand die je ziet. De rit duurde ongeveer 12 uur en voor ik het wist waren we in Chiang Mai.

Ik wilde naar een hostel dat Spicy Thai Backpackers heet, maar die was helaas vol. Samen met twee andere meiden die niet hadden gereserveerd gingen we naar een ander hostel in Chiang Mai. We boekten daar een nacht. Uiteindelijk bleek het in dat hostel super rustig te zijn, wij waren de enige drie gasten! Jammer, want het hostel opzich was best leuk.
Overdag had ik een beetje rond gelopen om wat tempels enzo te bekijken, 's avonds ging ik naar de avond markt om wat eten te halen en dook op tijd mijn bed in.

Ondertussen had ik al een reservering gemaakt bij Spicy Thai dus daar ging ik de volgende dag naartoe. Dat bleek een goede keuze want dat was echt een top hostel.
Een nederlandse jongen loopt daar stage, dus dat was vanaf het begin al gezellig.
's Avonds zijn we met een aantal mensen uit het hostel naar een lady boy show geweest, wat een hele ervaring was. De lady boys zien er eigenlijk best goed uit, knapper dan de gemiddelde thaise vrouw haha.
Daarna doken we nog een bar in en gingen we tegen 02.00 naar huis.

De volgende dag had ik me ingeschreven voor een cooking class en dat was ook heel erg leuk! We maakten vijf gerechten, je kon kiezen uit een aantal en ik koos voor coconut soup met shrimp, green curry met groente, spring rolls, sweet and sour chicken en sticky rice met mango. Er gingen twee andere meiden mee uit het hostel dus dat was super gezellig! Aan het einde van de dag was ik een echte chef, ze boden me nog net niet aan de toko daar over te nemen. ;)

's Avonds doken we weer met een aantal mensen de kroeg in, en en maakten we plannen voor de volgende dag.
Ik wilde heel graag naar een tempel in de bergen, in het noorden van Chiang Mai, maar dat was nogal een gedoe. Je moet een taxi afhuren die je naar de top brengt en dan ook langs de hoogte punten naar beneden brengt, het is veel te ver om te lopen. De meiden van de cooking class wilden wel mee, en we regelden nog drie jongens die ook mee wilden. Met zijn zessen was het qua prijs allemaal goed te doen.

De volgende dag sprongen we om 10.00 uur in de taxi, opweg naar het natuurpark. Halverwege de berg kreeg de taxi problemen, hij maakte een super raar geluid, dus ik zeg tegen een van de jongens: 'Is this normal? I think there some problems with the engine'. De jongen, Aaron, zegt: 'Nooo don't worry, these red trucks always make weird noises'. Een halve minuut later stonden we stil midden op de berg.
De taxi chauffeur belde direct een andere taxi en die zou ons 1,5 uur later oppikken. We gingen onze tijd maar even doden met lunch, goede tijdsbesteding, en een beetje rond kijken op de markt die halverwege de berg is.
Na 1,5 uur kwam er inderdaad een nieuwe taxi en bereikten we alsnog de top. Hier was helaas geen look out of iets, dus ik vroeg de taxi chauffeur om een stukje naar beneden te stoppen. Dat was geen probleem dus ik had alsnog mijn soort van look out. De stemming zat er goed in trouwens, we deden raadsels tijdens de rit, altijd leuk in het engels :') We stopten ook nog bij de tempels en een grote waterval, al met al was het echt een top dag met leuke mensen.

's Avonds gingen we naar een karaoke bar en dronk ik mijn laatste drankje in Thailand want de volgende dag had ik een slowboat tour naar Laos geboekt! :)



  • 26 Oktober 2014 - 17:49

    Peter En Betty:

    Hoi Nanda,
    Als we je verslag lezen willen we zo weer terug.
    Heel veel plezier op je verdere reis maar eerst in het prachtige Laos.
    Groetjes uit Hengelo

  • 27 Oktober 2014 - 20:02

    Papa:

    Leuk om uitgebreid te lezen wat je allemaal meemaakt. Mooi hoor! Geniet er van en dit kunnen ze je niet meer afpakken. Heel veel plezier en blijven schrijven!!
    Kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Nanda

Sydney 2011 Dag lieve vrienden, vriendinnetjes, familie & kennissen, Na alle leuke reacties op mijn blog toen ik in London zat, kom ik er nu eigenlijk niet meer onderuit, er gaat weer een blog bij gehouden worden! Dit keer vanuit het verre en warme Sydney en ik ga jullie op de hoogte houden van al mijn avonturen down under. Ik mag hier een halfjaar lang vertoeven om mijn tijd te vullen met zon, zee, strand, uitgaan, winkelen, mooie natuur, lekker eten en hopelijk leuke mensen. Een bijkomend puntje is dat ik af en toe ook nog stage loop. Ik ben de nieuwe marketing & pr assistent van de 8 hotel group en ga tot 1 juli op het hoofdkantoor werken. Daarna heb ik nog 4 weken de tijd om hoogst waarschijnlijk de east coast te gaan bekijken :D Jullie worden vriendelijk, doch dringend, verzocht om de komende tijd berichten achter te laten zodat ik me niet helemaal alleen voel in Sydney :P Enjoy xxx London 2009 Ladies and gentleman, Vanaf 23 augustus verblijf ik voor 5,5 maand in Londen! Naast lekker eten, veel wijntjes drinken ( binnen in de pub, het blijft londen - regen regen) en winkelen moet ik toch ook echt aan de bak. Mocht je geinteresseerd zijn in wat ik dagelijks uitvreet in dat rainy london kun je deze waarbenjij checken, en een leuk commentaartje achter laten natuurlijk;) Liefs!

Actief sinds 31 Juli 2009
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 21616

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2014 - 08 Januari 2015

Backpacken in Azie

03 Februari 2011 - 27 Juli 2011

Stage @ Sydney

23 Augustus 2009 - 25 Januari 2010

Stage @ London

Landen bezocht: